تبلیغات
بهائیت و روسیه - پژوهشی بر پیدایش بهائیت ( 11- آغاز اختلاف فرستادگان الهی!!!)
 
 


<-BlogDescription->

پژوهشی بر پیدایش بهائیت ( 11- آغاز اختلاف فرستادگان الهی!!!)

پژوهشی بر پیدایش بهائیت

( 11- آغاز اختلاف فرستادگان الهی!!!)


به هر حال،در همان گیر و دار ماجرای ترور نا فرجام شاه،میرزا یحیی هم با لباس مبدل به عراق رفت و به این ترتیب پیروان باب در عراق گرد آمدند.رفتار آن ها در عتبا ت بسیار نا هنجار بود:دزدیدن کفش و لباس و ظروف زوار امام حسین،قتل مخالفان و غارت اموال مردم و جشن و پای کوبی در ایام عاشورای حسینی،از جمله ی آن بود.23

چنان که پیشتر هم اشاره شد، بر اثر بی تجربگی و ناپختگی میرزا یحیی،ریاست بابیان عملا با میرزا حسین علی بود.دیگر سران بابیه که از این امر ناخرسند بودند،میرزا یحیی را هشیار کردند و میانه ی دو برادر به هم خورد و میرزا حسین علی به مدت دو سال با لباس مبدل و با نام مستعار درویش محمد به کوه های سلیمانیه و به نزد دراویش نقشبندیه رفت و آن جا به آموختن عرفان و کیمیا گری پرداخت. پس از آن با التماس و تقاضا از برادر خود،به مقام پیشین بازگشت.24

رفتار زشت و آشوب گرانه ی بابیان باعث شد تا حکومت عثمانی ایشان را از عراق به اسلامبول تبعید نماید و این واقعه در سال 1280ه ق اتفاق افتاد.به گفته ی بهاییان،در آغاز این سفر بود که میرزا حسین علی داعیه ی خویش را ابراز کرد و مدعی مقام من یظهره اللهی شد.جریان از این قرار بود که باب در نوشته های خود به ظهور موعودی موسوم به من یظهره الله بشارت داده بود که به گفته ی خودش در حدود 1511 سال بعد ظاهر می شود.25 

شوقی افندی - شوقی ربانی

ولی به نوشته ی شوقی در صفحه ی 123 جلد دوم کتاب قرن بدیع بعد از مرگ سید باب به غیر از میرزا حسین علی،بیست و پنج نفر از بابیه ،سخن او را تأویل کردند و هر یک خود را موعود کتاب بیان خواندند. به فاصله ی چهار ماه،کاروان بابیان از پایتخت عثمانیان به سوی ادرنه اعزام شد و در آن جا بود که چند دستگی میانشان رخ داد:

*گروهی از بزرگان بابیه که صبح ازل را وصی باب می دانستند،ازلی نام گرفتند.

*و جمعی که میرزا حسین علی را پذیرفته بودند،بهایی نامیده شدند.

 

پی نوشت ها:

23:قرن بدیع جلد یکم صفحه 328 و جلد دوم صفحه 122

24: قرن بدیع جلد دوم صفحه 112 و کتاب ایقان نوشته بهاءالله صفحه95

25:بیان فارسی صفحه ی 61و71و 100



::
:: مرتبط با: بهائیت و روسیه ,
:: برچسب‌ها: بهائیت , بهاییت , روسیه , بهائیت و روسیه , استعمار روسیه , فرق باطل , بهائیت و استكبار , پیوند با استكبار , جاسوس روسیه , پرنس دالگوركی , احبا , یاران ایران , استعمار پیر , گینیاز دالگوركی , پرنس , جاسوس اسرار آمیز , تزار روس , فعالیت جاسوسی روسیه , سفیر روسیه و بهائیت , جنگهای ایران و روس , عهدنامه گلستان , عهد نامه ترکمانچای , گرگین خان , عباس میرزا , فتحعلی شاه , باب , بها اله , جاسوس روس , امانت روس , کاخ کرملین , ارتباط ایران و روسیه , روسیه تزاری , احبا ایران , یاران , قنسول روس , قاجاریه , ظهور بهائیت در ایران , دالگورکی , قره العین , میرزا یحیی , صبح ازل , ازلیه , معتمد الدوله , منوچهر خان , طاهره زرین تاج , اعدام باب , فتنه ملی , روسیه تزاری و قنسول آن , قنسول روس در تبریز , سفارت روس , احمد میلانی , بها الله , میرزا حیسنعلی نوری مازندرانی , حضرت بها , ماه رجب , روزه , حدیث نبوی , عبادت ماه رجب , مناجات شعبانیه , شعبان , خطبه شعبانیه , پیامبر اكرم , دین جدید , یدبر الامر , مقبره بها الله , اعطای نشان سر , نشان شوالیه گری , شوقی افندی , شوقی ربانی , عباس افندی , عباس عبدالبها , آیین یهائیه , میثاق , فرستادگان الهی ,
نویسنده : ارشاد
تاریخ : سه شنبه 11 مرداد 1390